Een week in Cusco

18 november 2018 - Cusco, Peru

15 november:

Vandaag had ik weer 4 uurtjes school op de planning staan. Bij Cinthia leerde en oefende we met maanden, dagen, cijfers en seizoenen. Dit ging redelijk gemakkelijk. Verder moesten we proberen om Spaanse tongue twisters te leren zoals Pablito Clávo un Clabito en la Cabeza de un Calvito en Uva Uvita Uvon. Bij Yenni oefende we met mannelijk en vrouwelijk de of het en met het meervoud maken van woorden. Ook oefende we bij beide met bijvoeglijke naamwoorden en beroepen. Na de lessen besloten Cedric, Sebastian en ik te gaan eten bij een tentje dat Yola heette. We kenden deze plek doordat Cinthia het had aanbevolen voor het goede eten en de goedkope prijzen. Ik had een soort kipschnitzel op en drinken voor 18 soles(1 euro is 4 soles). Het was dus inderdaad goedkoop. Hierna moest Cedric terug naar school omdat hij nog een prive les had.

Ik en Sebastian liepen nog kort even rond tot dat Sebastian naar de Gym ging. Ikzelf liep langs de plaza en besloot om kort even het Museo del Chocolate te bezoeken. In dit museum(dat overigens gratis is) leer je over de geschiedenis van cacaoplantages, de productie van chocola, chocolade in peru zelf en kan je zelfs verschillende smaken proberen. Ik had koffie, wit, puur, melk, mint en chili chocolade op. Ook hadden ze Machu Picchu volledig uit chocolade gemaakt tentoongesteld. Vond ik wel grappig om te zien. Toen moest ik even snel naar huis want ik had afgesproken om met mn ouders te bellen rond 3 uur mijn tijd. Dus dat hadden we even een tijdje gedaan wat super fijn was. Hierna had ik ook nog gevideobeld met Moos en was ook super blij om haar weer te zien. Ik heb toen nog een tijdje in bed gelegen en op begeven moment ben ik op zoek gegaan naar eten.

Ik vond een plekje dat PerUk heette en die gerechten serveerde die combinaties van traditioneel Peruaanse en traditioneel Britse specialiteiten waren. Ik zelf had een soort risotto die super lekker was. Toen ik wilde betalen begon het opeens super hard te stormen buiten dus besloot ik om nog maar even te blijven zitten. Ik begon een gesprek met een man uit Denemarken die die dag Machu Picchu had gezien en zei dat het echt een droom die uitkwam was dus zelf werd ik natuurlijk heel benieuwd hoe dit voor mij ging zijn. Toen het wat opklaarde ben ik naar huis gesprint want ik wilde niet te laat naar bed voor school. Morgen is weer een dag om wat te zien.

16 november:

Vandaag zit ik officieel een week in Cusco en dat is toch best snel gegaan.
Ook vandaag had ik weer 4 uur les. Bij Cinthia moesten we onze beste vrienden beschrijven met 10 bijvoeglijke naamwoorden en met de beroepen aan de gang. We speelde ook weer een spel dat Ritmo Tropical heet. Hierbij moet je telkens omstebeurt een woord kunnen opnoemen van een bepaald thema. Als je dat niet lukt binnen 3 seconden dan krijg je een letter van het woord Burro(ezel). Bij Yenni leerde we over het verschil tussen Muy en Mucho en Bien, Bueno en Buen. Dit was soms wat lastiger omdat er ook best wel wat uitzonderingen zijn.

Na school gingen we weer met zn 3-en lunchen. Dit keer hadden we met zn drieen een soepje, drankje en hoofdgerecht voor 15 soles(1 euro is 4 soles en dit bedrag was dus voor 3). Echt bizar goedkoop maar wel gewoon lekker. Hierna besloten we om even naar Cedric's hostel te gaan. Het is een zware klim met een stijle trap maar het uitzicht vanaf het terras van zn hostel is echt geweldig. We besloten om nog even wat verder omhoog te lopen en we kwamen bij een kerkje. Hier informeerde een man over een paardrijtrip langs verschillende highlights in de bergen. Dit leek me wel interessant dus misschien dat ik dat morgen ga doen.

Toen liepen we terug naar de school. Hier heb ik een tijdje gepraat met de travel agency van de school om te kijken wat de opties waren voor hun trips. Hierna was ik Cedric en Sebastian eigenlijk kwijtgeraakt dus besloot ik om naar Qori'Kancha te gaan. Dit was vroeger de oude Inca tempel van de zon maar die is in de tijd van de Spaanse overheersers grotendeels verwoest en omgebouwd tot Katholieke kerk. Het is erg zonde om te zien dat zoveel gebouwen van de Inca's er niet meer zijn. Toch was het een indrukwekkend gebouw met mooie tuinen en interessante kamers.

Toen ik s'avonds weer naar mn appartement ging werd ik geappt door Sebastian of dat ik mee uitwilde met wat mensen van de school. Dat leek me wel wat dus ging ik om 7 uur naar de plaza. We begonnen wat te drinken bij een bar dichtbij de plaza. Het begon super hard te regenen dus Cedric, Sebastian en ik wachtte nog even met verder gaan. Het klaarde niet echt op dus begonnen we toch maar te lopen. Het feest was in een bar van een hostel dat Loki heette. Het was erg gezellig en er werd genoeg gedronken(beer pong dus tsja...). Op begeven moment moest ik heel erg naar de wc en kan me niet goed meer herrinneren of ik die nou nog echt gevonden had maar volgens mij ben ik toen weggegaan. Ik heb toen nog een uur voor de verkeerde deur gezeten totdat een man we kwam helpen met de juiste deur te openen, wat een ramp. Ben toen met mn kleren in bed geploft en sliep meteen.

17 november:

De volgende ochtend werd ik pas laat wakker en ik voelde me ook niet zo fit. Ik had nogal lang uitgesteld dat ik ging ontbijten en douchen omdat ik nogal misselijk was maar toen ik eenmaal die dingen had gedaan ging het wel weer. Ik friste mezelf op en ging toen toch maar op pad. Ik liep naar boven omdat ik toch wel de paardrijdtrip wilde doen. Dus praatte ik tegen een man die dat kon regelen. Hij bracht me naar een ranch boven op de berg. Hier ontmoette ik Mary uit Boston die een tijdje hier als vrijwilligster in een ziekenhuis werkte. Samen met haar maakte we de trip naar de inca tempel van de maan en door het park Sacsayhuaman.

Het landschap was echt fenomenaal mooi, echt alsof je in een film zat. Het paardrijden zelf was af en toe wel eng met naar boven of beneden gaan aangezien er veel losse stenen lagen en de paarden niet altijd wisten waar ze hun poten moesten neerzetten. Ook was het niet zo slim om dit met mn witte schoenen te doen aangezien ze onderweg ook nog wel eens door de modder baggerde en dat dus op mij spetterde. Onderweg zag je schapen, lama's, alpaca's, vicuña's en nog meer paarden. De tempel zelf was grotendeels vernietigd maar het was nog steeds ontzettend mooi. Na de trip liepen we nog naar de Cristo Blanco. Dit is een Jezusbeeld dat over de stad kijkt en ook een geweldig uitzicht bied. Het beeld lijkt op een kleinere versie van het Cristo beeld in Rio de Janeiro. Toen besloten we om samen weer naar beneden te lopen. We wisselde even nummers uit en ik ben toen even snel gaan eten.

We voelde ons beide niet zo lekker na het paardrijden maar dat komt waarschijnlijk door het snelle hoogteverschil dat je maakte op de dag. Dus ik besloot maar om iets simpels te eten bij Bembos omdat ik anders echt niet kon genieten van mn eten. S'avonds heb ik een hele lange tijd nog gebeld met Danique die in Boston zit. Het is altijd fijn om haar weer even te zien en een update te doen hoe het nou gaat, vooral nu ik zelf ook wel meer van een avontuur aan het beleven ben. Ik ben niet te laat gaan slapen want ik voelde me toch niet zo lekker. Wat ik morgen ga doen, weet ik nog niet maar dat zullen jullie de volgende keer weer lezen!

1. The Gilbeys:
    18 november 2018
    Wat een heerlijke verhalen Colin. Ben je een beetje opgeknapt na het "niet lekker" voelen? Het is ook geen wonder, dat hoogteverschil, het andere eten en ook het andere "drinken', hmmm is dit verstandig? Wat is verstandig, zul je denken. Tja, weten wij ook niet maar toch.... Succes op School en we zijn al benieuwd naar het verhaal van gebeurtenissen van vandaag..... xxxx
  2. Jolanda van Groesen:
    18 november 2018
    lekker genieten van alles. nog heel veel plezier en succes op school. erg leuk al die mooie foto's xxx
  3. Jolanda:
    Jij:
    -weer veel avonturen beleefd
    -weer nieuwe vrienden gemaakt
    -weer nieuwe menu’s getest
    -weer meer Spaans geleerd
    Wij:
    Weer heel erg genoten van je blog!!!

disfruta de tu experiencia soan y escríbela en tu blog y luego la disfrutamos!!!!

Hans en Jolanda
  4. Ron:
    19 november 2018
    Mooie verhalen weer...en ja mensen jonge mannen moeten uitvinden wanneer ze moeten stoppen met biertjes drinken.......gaat goed komen.....

Tot de volgende !