La ultima semana

14 december 2018 - Cusco, Peru

10 december:

Vandaag was mn eerste dag alleen in de klas. Dit was aan de ene kant heel raar maar aan de andere kant heel erg fijn omdat je zelf met de leraressen kon bespreken wat je wilde leren of oefenen en heel veel kon vragen. Zo maak je veel sneller stappen in je niveau met de stof. Bij Cinthia hebben we het gehad over de verschillen tussen yo también(ik ook) en yo tampoco(ik ook niet), de vervoeging van het werkwoord gustar en de verledentijdsvorm. Bij Yenny hebben we het vooral gehad over het verschil tussen por en para. Er zij namelijk veel verschillende gebruiken van elk in verschillende situaties. Daarnaast praatten we gewoon veel over cultuur en meningen over het algemeen.

Na de les liep ik eerst naar american inca trails voor mn toeristenticket maar die moest nog gekocht worden dus kwam ik later maar terug. Ook moest ik nog even naar het postkantoor omdat mn moeder dus iets naar me had gestuurd voor 5 december. Ik vroeg het eerst aan een vrouw bij de front desk maar die zei dat ik naar een andere desk moest. Toen ik dat deed zei die man dat ik om 2 uur terug moest komen omdat dan de PO box room open zou gaan. Dus besloot ik eerst maar te gaan lunchen. Ik liep een stukje over de hoofdstraat van Cusco en vond een tentje waar ik een soort hot dog en een papayasapje op heb. Het sapje vond ik niet echt lekker maar ja je kan niet alles lekker vinden.

Hierna ben ik terug naar de school gelopen waar ik mn tourist ticket heb opgehaald. Hiermee kun je met een bepaalde prijs naar ongeveer 16 historische locaties en musea in de buurt. Het was inmiddels 2 uur dus liep ik terug naar het postkantoor. In de PO box room vertelde een man me dat ik maar om 4 uur terug moest komen omdat dan een andere afdeling open ging. Ik besloot dus maar om mn tourist ticket te gebruiken en was onderweg naar el museo de arte popular. Dit museum heeft verschillende exposities van poppen en standbeeldjes die inca of christelijke verhalen vertellen of juist klederdracht laten zien. Ook hingen er veel fotos van hoe Cusco vroeger was wat ik wel interessant vond.

Na mn bezoekje ben ik naar mn appartement gegaan om huiswerk te maken. Ook heb ik nog even met Fleur gebeld wat ik echt heel fijn vond omdat ik haar al heel lang niet meer "gezien" had. Helaas viel de wifi op gegeven moment weg en lukte het ons niet om opnieuw te verbinden dus eindigde het gesprek daar ook een beetje. Rond half 5 ben ik in de taxi gestapt naar het postkantoor. Hier werd ik eerst naar de internationale afdeling gestuurd waar ik de pakketjes zelf mocht afzoeken en ondanks dat er twee nederlandse pakketjes tussen zaten, kon ik de mijne niet vinden. Toen werd ik weer doorverwezen naar boven. Hier moest ik mn paspoort en barcode van het pakketje laten zien maar na veel gedoe en lang wachten kwamen ze er mee aan dat het pakketje nog steeds niet in Peru zou zijn wat raar is als het pakketje de 24e al verzonden is.

Beetje verslagen, ben ik teruggegaan naar mn appartement. Ik kreeg een appje van iemand die ik met het uitgaan had ontmoet, Enrique. We hebben samen wat gegeten( Trucha a la plancha) en zijn daarna naar een bar gegaan om wat te gaan drinken. Het was een gezellige avond en maakte de dag al wat beter na de hele dag in het postkantoor gehangen te hebben.

11 december:

Ook vandaag had ik weer mn 4 uur privéles. Bij Cinthia hebben we vooral geoefend met spreekvaardigheid door vragen te stellen en te beantwoorden over verschillende thema's zoals reizen, cultuur, onderwijs en eten. Ook moest ik een Spaans liedje analyseren wat echt een uitdaging is omdat ze echt heel snel praten en ook vaak iets afkorten of een accent hebben. Met Yenny heb ik het gehad over mn avontuur bij het postkantoor gisteren. Ze vond het erg raar dus zijn we samen teruggegaan om het na te vragen en toen heeft de vrouw me verteld dat het 12 tot 20 dagen kan duren.

Dat betekent dat het donderdag of vrijdag wel aangekomen zou moeten zijn dus ik ga vrijdag maar gewoon weer terug. Tijdens de les zelf hadden we het weer over por en para maar ook over speciale werkwoordsvormen in de verleden tijd. Dit is wel wat lastiger maar ik vind het wel fijn dat het nu wat uitdagender word. Na school ben ik gaan lunchen bij Bembos en daarna besloot ik om wat musea te bezoeken. De eerste was el museo de arte precolombino. In dit museum kun je verschillende artifacten bezichtigen die afstammen van voor en tijdens de tijd van de Inca's. Het was een erg net en modern museum en had veel potten, beeldjes, speren, sieraden etc van de volkeren die in Peru en het Inca rijk hebben geleefd.

Hierna bezocht ik het Museo Inca, wat dieper ingaat op de oorsprong en de geschiedenis van de inca's, hun leefwijze, de verschillende monumenten in Peru en heeft zelfs een expositie over de mummie's, wat op zich zowel eng als cool was. Het was fijn dat de musea groot en interessant waren want dan ben je wat uurtjes weg. Na de bezoekjes ben ik naar mn appartement gegaan om mn huiswerk te gaan maken, wat superveel was maar ach je moet er iets voor over hebben. Ik ben trouwens echt in een sokkencrisis gekomen, ze scheuren allemaal dus moet ik er heel veel weggooien. In Nederland moet ik dus weer op jacht naar sokken.

12 december:

Vandaag was Sebastian weer op school. Je merkt dan dat de lessen weer een stapje langzamer gaan maar het was toch wel fijn om niet alleen in de klas te zitten en te horen over zijn reis naar machupicchu. Hij had super veel geluk gehad met het weer, maar het weer doet sowieso heel raar want het is nu eigenlijk regenseizoen maar het heeft al bijna 2 weken niet meer echt geregend. Ik hoop dus dat het bij mij ook een beetje mee zit dit weekend. Bij Cinthia hebben we het vooral gehad over de wederkerende werkwoorden en veel spreekvaardigheid geoefend. Ook hebben we memory gespeeld om de woordenschat te oefenen.

Bij Yenny hebben we het vooral gehad over de verschillen tussen saber(weten) en conocer(kennen) wat voor Engelse leerlingen best wel lastig is omdat dat hetzelfde betekent namelijk to know. Wij hadden dus geluk met onze moedertalen. Na de lessen hebben we weer geluncht. Ik had Milaneza de pollo dus een soort kipschnitzel en daarvoor een soepje. Hierna moest Sebastian weer naar school en ben ik met mn tourist ticket naar twee musea geweest. De eerste was el museo historico regional. Dit museum gaat over de hele geschiedenis van de regio Cusco,van prehistorie tot aan de moderne tijd en dat was dus ook echt super interessant, van botten van de ijstijd tot beeldjes uit de inca tijd en boeken uit de 16e eeuw. Het was ook een best groot museum dus je was er best wel een tijdje zoet mee.

Hierna ben ik naar el museo de arte contemporaneo gegaan. Dit was even zoeken want het heeft niet echt een obvious locatie. Ook was het niet zo'n super groot museum, maar drie zaaltjes ongeveer met verschillende werken. Het was niet echt een thema ofzo maar meer een kunstverzameling die volgens mij ook deels te koop stond. Hierna ben ik terug naar mn appartement gegaan. Hier heb ik weer mn huiswerk zitten maken en een film gekeken. 'S avonds ben ik gaan eten bij een italiaans restaurant waar ze een soort vispasta hadden die echt super lekker was. Verder heb ik niet veel meer gedaan maar terug gelopen naar mn appartement en in bed gelegen. Het is raar dat het einde steeds sneller dichterbij lijkt te komen.

13 december:

Mn tweede dag weer met Sebastian op school. Bij Cinthia hadden we vooral veel herhaald, eigenlijk bijna alles wel. Bij Yenny hadden we het over de speciale werkwoorden die veranderen in bepaalde vormen. Dit is even stampen maar lukt je wel na een tijdje. Niet echt een super bijzondere dag op school gehad dus. Maar na school zijn Sebastian en ik bij een iets duurder restaurant gaan eten. Ik zeg wel duurder maar omgerekent zou het nog steeds maar 7 euro zijn ofzo. Ik had quesadillas met kip, bbq saus en kaas en als drinken een aardbeisapje. Dit was echt 1 van de lekkerste lunches die ik gehad heb. Het is dus dat je voor 1 euro of 2 euro een heel menu kan hebben, maar wil je minder gehaast eten hebben of echt goed voorbereid eten dan kost het je vaak maximaal 15 euro.

Na het eten ben ik naar mn appartement gegaan zodat ik met mn ouders kon bellen, de laatste keer waarschijnlijk voor ik weer in NL ben. Ik vind het altijd fijn om weer mensen van thuis te zien. We hadden het nog over het pakketje en ik hoop echt dat ik die morgen ook eindelijk kan ophalen bij het postkantoor maar heb weinig hoop. 'S avonds ben ik naar Centro Qosqo de arte nativo geweest. Dit is een cultureel gemeenschapscentrum waar Peruanen tradities proberen te behouden. Elke avond doen ze hier een show met traditionele dansen en dat leek me wel interessant. De show is echt het bezoeken waard, je krijgt echt een stukje Peru te zien en je wordt er ook niet moe van ofzo. Het meisje dat naast me zat kwam uit Puno en begon tegen me te praten. Er was ook een stuk waar je zelf mee kon dansen en bijna de hele zaal deed mee nadat het meisje dat naast me zat en twee vriendinnen van haar het podium opklommen om te laten zien wat ze konden. Als je ooit in Cusco bent raad ik je echt aan om hiernaartoe te gaan, het brengt de cultuur zo veel meer tot leven.

Na de show heb je de keuze om nog naar hun museum te gaan,wat een klein zaaltje is met verschillende klederdracht uit Peru. Het is toch wel grappig om te zien hoe verschillend de kleding kan zijn als je al in een andere stad bent. Voor eten,had ik niet echt zin om ergens te gaan zitten dus ik had wat afgehaald en heb dat in mn appartement op zitten eten. Morgen is het dan echt al mn laatste schooldag in Peru, ik hoop dat het niet te sad word.

14 december:

Het is vandaag echt de laatste dag op maximo nivel, en ook een soort van de laatste dag in Cusco. Ik ga dit weekend namelijk door de Vale Sagrado en naar Machupicchu, dus blijft er weinig tijd over om nog echt iets te doen in de stad. Cinthia was vandaag een kwartier te laat maar ach dat vergeven we dr altijd wel. We hebben met haar vandaag geen les gehad, maar we zijn naar Pachacuteq geweest. Dit is een museum in een toren waarop een standbeeld staat. Dit standbeeld is een beetje het vrijheidsbeeld van Cusco zegmaar. We gingen hiernaartoe met de bus, wat mn eerste keer met de bus was hier en ook best wel een ervaring laat ik het zo zeggen. Binnenin de toren leer je over de regio en de geschiedenis van de Inca's maar bovenop heb je een mooi uitzicht van de stad.

Hierna zijn we nog naar een soort pretparkje/speeltuin geweest. Hier hadden ze konijnen, hoentjes,kippen, duiven en papegaaien maar ook glijbanen. En ja natuurlijk moesten we die allemaal even uitproberen. Je kon naar binnen voor 50 centimos soles dus dat is echt 12 cent. Het was super leuk om zo de dag te beleven. Op de weg terug naar school deden we nog even spreekvaardigheid oefenen maar toen was het toch echt tijd om afscheid te nemen van Cinthia. We hebben nog wel nummers uitgewisseld. Toen hadden we les van Yenny. En die dacht volgens mij oh ze hebben al lol gehad vandaag dus dan word het bij mij hard werken. Niet super hard werken maar veel oefenen met de onregelmatige werkwoorden.

In de pauze heb ik ook de kantinedame bedankt die er echt elke dag was. Na de les hebben we ook afscheid genomen van Yenny. Het is toch best wel lastig om zo opeens afscheid te moeten nemen van zoveel mensen als je ze elke weekdag voor 5 weken hebt gezien, je komt echt helemaal in dat ritme te zitten namelijk. Toen ben ik naar the international office gegaan. Hier moest ik namelijk mn check out procedure uitvoeren. Stelt niet veel voor hoor. Uiteindelijk kreeg ik mn maximo nivel t shirt en natuurlijk mn certificaat, another one in the pocket. Voor mn reis naar machupicchu moest ik nog even naar american inca trails voor de uitleg van de reis. Die heb ik gekregen en ik heb toen ook Layla en de anderen bedankt voor alles qua organisatie en hulp die ze me hebben gegeven met alle excursies.

Daarna was het tijd voor het minder leuke werk, ik moest gaan inpakken en schoonmaken. Het voelt zo raar om je eigen plekje,waar je inmiddels wel aan gewend bent achter te moeten laten over een paar dagen. Ik hoop ook oprecht dat ik geen problemen qua gewicht ga hebben met de vlucht, ik heb namelijk best wel wat souveniertjes gekocht. Na het schoonmaken heb ik met een grote groep vrienden gebeld. De meeste had ik buiten fotos of videos al 5 weken niet meer gezien of echt live gesproken dus ik vond het echt heel fijn om dat weer te doen. En vooral om te zien dat het goed ging met iedereen(zover ik kon zien, maar hoop dat ik gelijk heb). Dit zijn natuurlijk ook weer momenten dat je het even helemaal niet meer zo erg vind dat je weer naar huis gaat om iedereen weer te zien. Rond half 6 ben ik weer naar het postkantoor gegaan met de hoop dat ik mn pakketje eindelijk kon ophalen. Ze vertelde me eerst dat ze niets hadden en blijkbaar deed het systeem het ook niet vandaag, maar een vrouw die me eerder had geholpen vertelde me dat ze toch iets over de bezorging had gezien en uiteindelijk jawel hoor, kon ik mn pakketje ophalen. En blij dat ik was. In het pakketje zaten snacks, stroopwafels, mnms, speculaaspop,oreos en chocolade. Hier kan ik de komende dagen nog wel even van genieten dus.

Toen heb ik Sebastian geappt of ie samen iets wilde eten en dat wilde ie wil. Ik wist nog een goed Indiaas restaurant, Korma Sutra( ja beetje aparte naam als het op Kamasutra lijkt maarja). Het eten was super lekker en vooral niet verkeerd met een biertje drbij op onze laatste avond zo. We blijven elkaar op de hoogte houden en wie weet zien we elkaar nog wel. Toen was het tijd om me klaar te maken voor het slapen. Ik moet morgenochtend om kwart voor 8 bij de school staan voor mn reis door de Vale Sagrado en naar machupicchu op zondag dus ik wil wel een beetje uitgerust zijn voor mn laatste hoogtepunten hier in Peru. Slaap lekker en tot de volgende!

1. Anja:
    15 december 2018
    Mooi verhaal en nu nog genieten van een prachtig weekend.
    Wij telken de dagen dat je weer thuis bent.
    Tot snel xx
  2. Ron:
    15 december 2018
    Superstory again...and finally the package has arrived
    Sad to leave all the nee friends, but now gearing up for peru s masterpiece...enjoy...en daarna safe trip back xxx
  3. Ron:
    15 december 2018
    Sad to leave all the people behind that helped you to feel at home in Cusco...this city and these people will be in your heatt forever.....now its time for peru s masterpiece...macchu picchu..what a dream come true...enjoy and than safe journey back home😘
  4. Jolanda van Groesen:
    15 december 2018
    weer een prachtig verhaal, behalve je postkantoor avontuur. super fijn dat je nu van het lekkers kunt genieten. geniet nog van je laatste weekend daar. alvast een hele goede terug reis xxx
  5. Jolanda:
    15 december 2018
    Je trip sluit je echt af met een culturele klapper ! Maak foto’s dan kunnen we hier er ook van genieten!
    Goede reis en hasta pronto
  6. The Gilbeys:
    15 december 2018
    Net al je avonturen gelezen; je hebt toch wel heel veel ervaringen opgedaan en toeristisch kunnen genieten met als afsluiting dit weekend. Afscheid nemen is nooit leuk maar contacten kun je altijd blijven onderhouden en wie weet zie je elkaar toch nog eens terug. Een certificaat, een T-shirt, alle kennis en nu nog de reis retour naar Nederland. Reis veilig, hope to see you soon. love you xxxx