De verloren incastad en op weg naar huis

19 december 2018 - Cusco, Peru

15 december:

Vandaag werd ik om kwart voor 7 wakker voor mn reis door de Vale Sagrado en uiteindelijk naar Machupicchu, mn laatste avontuurtje in Peru. Rond half 8 nam ik de taxi naar school waar we moesten verzamelen. De hekken waren nog gesloten maar ik zag dat er al anderen waren die meegingen op de reis,allemaal Amerikanen. Er werd nog vanalles op het laatste moment geregeld voor de mensen die nog niet alles geregeld hadden. Hierna gingen we de bus in en ontmoetten we onze tour guide, Beto. Dit was 1 van de beste en leukste tourguides van de hele reis,wel wat ouder maar wist hierdoor juist veel meer over de geschiedenis en cultuur. Hij leerde ons haku haku wat let's go in quechua betekent. Onze eerste stop was in Pisac. Dit is een klein dorpje in de vallei waar je inca ruïnes kan bezoeken. De inca stad was gevormd als een condor, een belangrijke god in de inca godsdienst.

Na een tijdje rondgelopen te hebben, zijn we naar de markt van Pisac gegaan waar we eerst een uitleg en demonstratie kregen over zilverwaar en alpacawol en wat wel echt was en wat niet. Daarna kregen we vrije tijd om zelf de markt op te gaan. De markt lijkt een beetje op een bazaar,een straat met doeken,kraampjes en winkeltjes waar van alles te kopen is. Dit was 1 van mn favoriete markten in Peru. In Pisac kwamen er ook 2 zwitsers bij de groep. Hierna vertrokken we naar Urubamba waar we de lunch hadden. Het was een uitgebreid buffet met vanalles en nog wat. Tijdens het eten werd er een optreden gegeven met traditioneel peruaanse instrumenten.

Hierna gingen we naar Ollantaytambo,een klein stadje dat eigenlijk erg lijkt op een Europees dorpje, maar dit komt vooral door de koloniale invloeden. Ook hier kan je een archeologische incastad vinden die gevormd is in een boom maar vooral diende als oorlogsfront, tegen de spanjaarden. Hier hebben we ook nog een aantal tempels bezocht,van de maan, de zon, de sterren, water en de condor. In deze stad vind je ook het treinstation dat ons naar Aguas Calientes(Machupicchu) brengt. De trein is super net en je kan echt genieten van de landschappen en vooral de overgang van de highlands naar de jungle.

In de trein zat ik naast Jenn uit New York, die ook in mn groep zat. We praatten wat maar ze heeft veel geslapen omdat ze moe was van haar vrijwilligerswerk. Ook zaten we tegenover 2 vrouwen uit Zwitserland waarmee ik heb gepraat(in het Frans nog wel, ookal ging dat iets stroever dan voorheen omdat ik aan de spaanse woorden gewend was geraakt). Aguas Calientes zelf lijkt ook erg Europees maar dan gewoon Peruaans en in de jungle. Iemand haalde ons op en bracht ons naar het hotel. De kamer was netjes en had zelfs twee bedden(wat onnodig was,maar niet iets om over te klagen). Ik ben die avond mn kamer ook niet meer uitgekomen, zo moe was ik. Dus ik heb wat snacks op en ben toen vroeg gaan slapen voor mn reis naar Machupicchu de volgende ochtend.

16 december

We moesten er om 5 uur uit en ik was gelukkig op tijd klaar dus ik ging gauw naar beneden. Hier stond en ontbijtpakketje voor me klaar met een broodje, gekookt eitje, mandarijn en een banaan. Na het ophalen van de rest liepen we naar de bus die ons naar boven bracht. Ik wilde eigenlijk de hike doen maar de busticket naar boven bleek al inclusief te zijn. Achteraf gezien vind ik het niet zo erg want na zoveel weken ben je best wel kapot dus was dit even relaxed. Bovenaan kwam de groep bij elkaar en zijn we met de nieuwe gids naar binnen gegaan. We liepen over de originele inca trail en langs de platen van de ontdekking van Hiram Bingham(die Machupicchu herontdekt heeft). We liepen verder naar boven, waar we het panoramabeeld van Machupicchu zouden kunnen zien. Maar helaas, wij hadden hele sterke mist deze ochtend dus zag je vrij weinig.

We liepen verder met de tour en langzamerhand kwam de stad meer tevoorschijn. Het was geen ideale dag maar ik vond het toch wel iets hebben met die mist, het is tenslotte ook een verloren inca stad, waarvan ze niet eens weten waarom die verlaten is,de spanjaarden hebben de stad namelijk nooit gevonden. De tour verloopt in een vaste route die je in 1 richting moet volgen, je mag niet terug lopen. Daarom was ik blij dat ik een ticket had waarmee ik nog een keer terugmocht om de berg te beklimmen. Ik heb de ticket daar echter niet voor gebruikt maar alleen om de stad met minder mist te zien. Ik heb op mn gemakje geluncht met een view over Machupicchu(de bewakers dachten volgens mij echt wat is hij nou aan het doen,maarja).

Hierna ben ik weer terug naar beneden gelopen. Het begon wat te regenen dus eenmaal in aguas calientes was ik nat, zweterig(dus dubbel nat) en moe. In het hotel mocht ik mn kamer niet meer in omdat je blijkbaar die ochtend al moest uitchecken. Maar mijn spullen waren daar nog dus heb ik even geregeld dat ze dat naar beneden haalden. Toen heb ik een lange tijd met Jenn in de lobby gezeten en gepraat. Rond 4 uur zijn we naar het station gegaan om terug naar Ollantaytambo te gaan. In de trein heb ik met een Noorse, twee Engelsen en een Australiër gepraat. Was super gezellig en we hebben zelfs even een Cusqueña gedronken samen. In Ollantaytambo moesten we met de bus verder naar Cusco. Dit duurde ongeveer 2 uurtjes.

In Cusco nam ik een taxi naar mn appartement. En ja hoor, mn slot brak af in mn appartement dus zat ik opgesloten in mn kamer. Ik heb toen gauw Donny geappt en die was er redelijk snel om me te helpen. Het slot maken lukte niet echt dus heb ik zonder slot geslapen voordat ik naar het vliegveld moest. Beetje jammer voor de laatste avond maar niet dramatisch. Morgenochtend moet ik er vroeg uit, ik vlieg om half 7 naar Lima vanaf Cusco en dan zijn we onderweg terug naar Nederland, maar ik kom wel pas op dinsdag aan door het tijdverschil.

Weg terug:

Ik werd vandaag om kwart voor 4 wakker. Ik sprong nog snel even in de douche, ruimde de laatste dingetjes op en deed mn koffers dicht. Toen heb ik alles naar beneden gesjauwd en de deuren afgesloten. Gelukkig stopte er al snel een taxi die me naar het vliegveld kon brengen. Dan rij je voor het laatst langs de straten die je kent en waar je de afgelopen tijd bekend mee bent geraakt. Ik was er op tijd, checkte mn koffer in en heb toen een film zitten kijken terwijl ik wachtte. In het vliegtuig zat ik op de eerste rij aan het raam. Tijdens de veiligheidsinstructies liep de stewardesse tegen een stoel aan waarvan de armleuning afbrak hmmm beetje oud vliegtuig misschien? De vlucht van Cusco naar Lima was niet erg lang dus dat was wel prettig.

Op Lima haalde ik mn koffer op bij de bagageband want ik had naar Madrid en Dusseldorf een andere vluchtmaatschappij. Het duurde even tot ik mocht inchecken met baggage en ik moest per se wachten tot die op het scherm kwam. Toen de koffer ingecheckt was werd mij verteld dat ik al naar de gate moest maar ik had toen nog niks gegeten dus toen heb ik snel een broodje besteld en naar binnen zitten proppen. Toen had ik de veiligheidscontrole en de eerste 2 controles gingen snel maar de laatste rij was 40 minuten lang. Halverwege in de rij had ik nog een kwartier om het vliegtuig te halen dus toen heb ik maar snel tegen een medewerker gezegd dat ik het anders niet haal. Toen mocht ik door de diplomatencontrole( VIP die ik ben) en heb ik gerend naar de gate. Gelukkig gehaald. De vlucht was lang maar niet rampzalig.

Het scheelde vooral dat het eigenlijk overdag was voor mij ipv snachts. Ik kwam rond 5 uur aan op Madrid. Ik kwam weer op de verkeerde kant van het vliegveld aan, op A terwijl op mn ticket gate CDE stond(wat letterlijk de helft in grootte van het vliegveld is). Ik kocht een flesje icetea wat opeens super duur was voor mij, €2.70. Dat kon ik voor 1 of 2 soles in Peru. En bij de eerste poging viel het flesje nog achter de bak waaruit ik hem kon pakken uit de automaat ook. Ook kocht ik een broodje die ik als ontbijt op heb. Er lag zelfs een laagje sneeuw buiten, daar was ik echt zo niet klaar voor. De vlucht naar Dusseldorf ging snel voorbij, dat scheelde. Wat me verbaasde was dat er honden los door het vliegtuig liepen(nog nooit meegemaakt).

Op het vliegveld haalde ik mn koffer op en ben toen snel naar de uitgang gelopen waar jawel hoor pap, mam en zelfs moos klaar stonden om me welkom terug te wensen. Ze hadden een ballon voor me gekocht, het typische welkom terug cadeau natuurlijk. Iedereen kreeg een dikke knuffel maar ik was vooral echt gebroken en wilde gewoon naar huis dus we zijn naar de auto gegaan waar we een beetje gepraat hebben en een beetje weggedoezeld zijn. In Dongen zag ik Chibo weer die zo enthousiast was dat ie struikelde en nu wat last heeft als ie loopt. Zodra ik thuis was wilde ik een tosti eten, want dat had ik al die weken niet echt kunnen doen. Ook Jolanda kwam nog even op visite. Samen met haar,Moos en mn ouders heb ik lekkere pannekoeken zitten eten, daar had ik echt zin in.

In de avond belde ik met Danique en werd ik verrast door Fleur, Chiara,Michiel, Jari, Tom en Loes die allemaal even langskwamen om weer hoi te zeggen. De reis was onvergetelijk met alles wat ik gezien heb, geleerd heb, de mensen die ik heb mogen leren kennen en de vrijheid, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid die ik heb mogen ervaren. Peru is een geweldig mooi land met een interessante en levendige cultuur die het waard is om te zien. Ik wil iedereen bedanken die deze berichten gevolgd heeft, zo was het niet voor niets. Hopelijk tot gauw want ik heb nog wel wat cadeautjes voor mensen hier in Nederland en wie weet komt er binnenkort wel weer een nieuwe reis waarover ik ga schrijven!

1. Jolanda van Groesen:
    19 december 2018
    je hebt een super mooie reis mogen maken. veel mooie ervaringen opgedaan en niet te vergeten waar je ook voor ging Spaans geleerd hihi. was blij je weer te zien gisteren. en ben heel blij met de mooie cadeautjes hoor xx
  2. The Gilbeys:
    19 december 2018
    Wat een geweldige reis Colin, koester de herinneringen!
  3. Jolanda:
    19 december 2018
    Fijn dat je weer thuis bent maar om nu meteen over de volgende reis te gaan vertellen 🤭
    Laat ons eerst maar eens genieten vd verhalen en de foto’s voordat je weggaat voor het volgende avontuur
  4. Ron:
    20 december 2018
    Home sweet home......Glad to have you back here
  5. Sandra otto:
    23 december 2018
    Oeps een beetje laat maar ik heb super genoten van jou verhalen .
    Welkom thuis