Donde el cielo es el limite

3 december 2018 - Cusco, Peru

1 december:

Kon vannacht weer moeilijk in slaap komen aangezien ik dus weer heel vroeg moest gaan slapen en mn wekker om 3:15 stond. Toen ik wakker werd ben ik gaan douchen en heb ik wat eten klaargemaakt om mee te nemen. Ik holde naar buiten om te wachten op de auto. In de auto zat ook Layla, degen die juist mij had geholpen met de excursies boeken. Vandaag mocht ze blijkbaar vanuit het bedrijf gratis mee, wat best wel gaaf is natuurlijk. We reden naar Plaza de San Francisco, waar de taxibus stond te wachten. Deze ging ons naar Laguna Humantay brengen, een heel mooi meer dat op 4000 meter hoogte ligt en verschillende kleuren in het water reflecteerd. Deze locatie is pas 3 jaar geleden ontdekt. In de bus lag bijna iedereen te slapen naar de locatie waar we gingen ontbijten. Dit duurde ongeveer 2 uurtjes.

Tijdens het ontbijt begon iedereen te praten met elkaar, en het bleek al gauw echt een hele gezellige groep te zijn. In de groep zaten 2 Peruanen, 2 Puerto Ricanen, 2 Brazilianen, 1 Canadees, 2 Mexicanen, 2 Engelsen, 1 Amerikaan(Layla) en 1 Nederlander(wow ik ben het). We hebben super veel met elkaar gepraat en gelachen tijdens de reis. Het ontbijt was koffie/thee, een broodje en scrambled eggs. Na het ontbijt, moesten we nog ongeveer een uur+20 min in de bus zitten. Je rijdt dan weer langs spectaculaire landschappen en kijkt je ogen uit(of niet en je valt in slaap). De bus bracht ons naar het hiking point, vanaf daar begint de klim naar het meer. We kregen eerst nog onze lading cocabladeren om ons voor te bereiden op de klim. Daarna maakte we snel voort. Het was een erg warme en zonnige dag en guess wie er geen zonnebrand bij had? Me. Dus aan het einde van de dag was ik rood.

De klim is eigenlijk redelijk constant omhoog en niet zoals rainbow mountain waar je het eerste uur eigenlijk redelijk normaal loopt en het laatste half uur echt gaat klimmen. Je neemt af en toe wel eens een pauze onderweg maar dat is geen probleem omdat je de anderen beter leert kennen. Na anderhalf uur bereikten we het meer en het was het echt wel waard om het smeltende ijs het groen/blauw/grijze meer in te zien vallen. Iedereen nam zn verdiende fotos en ik heb ook nog even staan praten met een vrouw uit Den Haag die een rondreis door Zuid Amerika aan het maken was. We rustten wat uit en pakte een snack om bij te komen. Er waren twee toeristen die het meer in sprongen, maar dat is echt ten strengste verboden daar, wat ook begrijpelijk is hoe verleidelijk het ook mag zijn na zo'n klim met dit weer.

De gids legde daarna uit over de inca tradities rondom Humantay. Hij leerde ons ook wat Quechua woorden, de taal van de inca's. Hierna maakten we een Apacheta. Dit is een stapel stenen die de voorouders van de Peruanen plaatsen in eer van de Goden. Je plaatst dan eerst drie cocabladeren(die de poema, de condor en de slang vertegenwoordigen) en iedereen in de groep plaatst daarna een steen erbovenop wat dan een stapel vormt. Dan ga je in een kring staan, krijg je agua de florida in je handen gespoten, wrijf je het goed in en dan moet je het inademen. Het is goed voor je als je op die hoogtes bent.

Toen was het weer tijd om naar beneden te gaan. De stijlere stukken zijn dan iets minder leuk, maar over het algemeen gaat het veel sneller dan naar boven. De bus reed terug naar het restaurant waar we hadden ontbeten. Hier kregen we eerst een soepje en daarna mochten we vanalles pakken van het buffet dat ze hadden voorbereid. Het was erg lekker en veel mensen gingen echt dood van de honger dus was het ook echt nodig. Hierna was het tijd om terug te gaan naar Cusco en dat verliep soepeltjes. Eenmaal aangekomen, ben ik nog even boodschappen gaan doen en toen vrij snel naar bed gegaan omdat ik redelijk uitgeput was. Morgen zal ik ook rustig aan gaan doen(en misschien ook maar het beste met die verbrande huid).

2 december:

Ik heb eigenlijk niet zo veel te zeggen over vandaag. Ik werd wakker en voelde me echt totaal niet lekker en ik was dus echt best wel erg verbrand. Ik heb de hele dag proberen te slapen en wat proberen te eten en rond 2 uur heb ik erg lang met Danique en mn ouders gebeld wat ik heel erg gezellig vond. Ik heb vooral veel gelegen en wanneer ik opstond voelde ik me duizelig en misselijk dus heb ik niet veel gelopen. Probeerde wel nog tot half 10/ 10 uur wakker te blijven zodat ik mn ritme zou aanhouden. Ik weet niet precies waardoor dit allemaal komt maar ik denk dat het morgen wel weer goedkomt. De 4e schoolweek begint morgen al weer dus hopelijk kunnen we een beetje vooruitgang maken met de stof en voel ik me weer een stuk beter morgen.

3 december:

Ik voelde me vanochtend al een stuk beter maar echt nog niet optimaal. Ik nam een koude douche en nam genoeg voor ontbijt zodat ik wel gewoon met gemak naar school kon. Ook had ik me vandaag goed ingesmeerd zodat ik niet nog roder kon worden. Op school vertelde Sebastian dat ie zaterdag een berg beklommen en geziplinet had. Ana had the rainbow mountains en laguna Humantay bezocht(maar op zondag ipv zaterdag). Bij Cinthia deden we een korte herhaling van alles wat we tot nu toe geleerd hebben. Daarbij speelde we weer het ritmo tropical spel om te zien hoe uitgebreid onze woordenschat was. Bij Yenny leerde we vooral over weersomstandigheden, deden we veel praten ipv echt opdrachten en leerde we meer bij over werkwoorden vervoegen.

Na de lessen besloten Ana, Sebastian en ik om te gaan lunchen. We aten bij een plekje waar we al een keer eerder hadden gegeten. We hadden eerst soep en daarna een gerecht met groentes, rijst, aardappeltjes en kip. Was weer erg lekker en goedkoop. Hierna moest Sebastian weer naar school en zijn Ana en ik even door de stad gelopen. Ik moest even boodschappen doen en pinnen. Toen ben ik naar starbucks gegaan en heb ik hasta mañana tegen Ana gezegd. Bij starbucks nam ik een drankje, appte ik met familie en vrienden en heb toen mn huiswerk zitten maken. Toen ik klaar was heb ik buiten rondgelopen en nog een paar souvenirs gekocht.

Op gegeven moment(nou goed, pap) kwam ik een restaurantje tegen. Hier heb ik een tonijn pizza op die erg goed smaakte. Ik vroeg of dat je ze ook kan afhalen en dat kon dus heb ik toen nog een pizza meegenomen. Maar niet met tonijn...met alpaca. Ik denk dat ik het makkelijker vind om dit te proberen om manieren die minder obvious zijn dan letterlijk een alpacasteak voor me te hebben liggen. Dus thuis heb ik eerst lang met mensen in nederland gepraat en toen ik trek kreeg de pizza opgewarmt en opgegeten, het smaakte goed. Hierna heb ik nog een film liggen kijken in bed maar denk niet dat ik nog veel ga doen voor de rest van de avond dus tot morgennnn!

1. Anja:
    4 december 2018
    We hadden elkaar al gesproken en gehoord hoe prachtig je tripje was.
    Verders ben ik erg gelukkig dat het zo goed met je gaat. Goed eten ed.
    Dat kan je daar wel. Succes op school. Xx
  2. Ron:
    4 december 2018
    Hope you feel better soon, you need the energy to excel and master spanish....The pictures are truly amazing. The videocall was great and we really enjoyed the joint call with danique and you simultanously....Chibo was quite upset as he could hear both your voices but didn't find you in our home...he was pretty sad....
    All in all this make you realize we miss you both very much although we love ypur stories and adventures.....Love you.....and well done "gegeven: Colin !
  3. The Gilbeys:
    4 december 2018
    alweer prachtige plaatjes, niemand kan je dit navertellen! De avonturen zorgen er voor dat je straks echt wel een boek kunt gaan schrijven (in het spaans?) al leerstof voor al diegenen die jouw trip ook wel eens willen meemaken....
    Goede studieweek en aftellen intussen!
  4. Jolanda van Groesen:
    5 december 2018
    super leuke excursie heb je gedaan, daar van nagenieten met prachtige foto's
    je hebt echt schrijftalent, mooie verhalen dat wij hier ook allemaal mee kunnen genieten groetjes xxx