Lekkage!

24 november 2018 - Cusco, Peru

22 november

Happy birthdayyyy chiaraaaa ik ben er niet bij dit jaar maar tochhhh denk ik aan je hoor. Vandaag kwam ik een beetje verward op school aan omdat het lokaal waarin we normaal zitten bezet was. Toen zag ik opeens dat in het lokaal erachter een man stond die dacht dat ie mij moest hebben en dat was dus ook zo. Ik ontmoette Martin, een wat oudere Peruaan die de lessen van Cinthia zou vervangen. Hij is een erg aardige man die de stof langzaam maar met orde uitlegd. Hij was redelijk onder de ondruk van mn begrip van de taal zonder echte ervaring ervoor te hebben gehad. Maar ik legde uit dat de grammatica toch wel lijkt op het frans en ook veel woorden eigenlijk zowat hetzelfde zijn. Bij beide lessen praatten we weer veel over estar en ser maar vooral over dat estar gebruikt wordt bij condities( la silla está mojada, Ana está enferma) of als de yo estoy hablando(ik ben pratende/ik ben aan het praten). Dit heb ik inmiddels wel onder de knie.

Na de lessen zagen we Cedric weer die de afgelopen dagen de Inka Jungle trek naar Machu Picchu had gedaan. Hij zei dat hij er erg van genoten had en dat vooral ziplinen en raften mega gaaf waren en natuurlijk Machu Picchu zelf. Hij was wel gestoken door muggen dus daar zal ik wel op moeten letten als ik daarnaartoe ga. We hadden samen geluncht bij een kiprestaurant(ja ik eet erg veel kip hier, maar dat is ook gewoon iets wat ze veel voorbereiden hier). Na het lunchen zijn Sebastian en ik nog door de stad gelopen om wat souvenirs te kopen(heb eindelijk een poncho gevonden) en hebben we even een biertje gedronken bij een barretje in mn straat.

Ik ben toen snel naar huis gegaan om nog even snel met mn ouders te bellen. Even de kleine updates weer geven. Daarna heb ik nog even geappt met vrienden die gelukkig nog wakker waren. Moest toen nog even boodschappen halen en ik besloot ook gelijk om een stukje taart te kopen(Chiara is jarig, dus het mag. Toch?). Na dat stukje taart heb ik mn huiswerk gemaakt en ben toen een film gaan kijken. Terwijl ik dat aan het doen was werd er op de deur geklopt. Het bleek Donny te zijn. Hij zei dat hij wat stopcontacten moest checken dus dat de stroom er even uit moest. Ook vroeg hij of ik een lekkage had omdat er beneden een vochtvlek in het plafond was verschenen en inderdaad bleek het dus dat mijn wasbakkraan lekte. De muur was al een beetje gaan beschimmelen en het kastje eronder was ook ondergelopen.

Ik dacht zelf van tevoren dat ik wat water had gemorst met het afwassen toen er water op de grond lag maar het bleek dus iets serieuzer te zijn. Ik ontmoette toen wel Yuliana, Donny's vrouw die uitlegde dat ze bijna altijd wel problemen hebben met het gebouw omdat het in het centrum is en dus erg oud. Ik heb er niet zo veel last van maar ik hou hem wel op de hoogte als de lekkage terugkomt of het begint te stinken. Na het kijken van mn film ben ik op zoek gegaan naar een plekje om te eten.

Ik had heel erg zin in spaghetti dus dat werd mijn zoektocht. Een man sprak me aan en zei dat ie een voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht en drankje voor 20 soles kon regelen, klonk dus prima. In het restaurant ontmoette ik 2 nederlanders(uit tilburg en oosterhout ook nog) die vandaag in Cusco waren aangekomen maar hiervoor een half jaar in Santiago hebben gestudeerd. Ik had ze de alpaca maar aangeraden als lokale specialiteit en ze vonden het erg lekker. Ze gingen morgen al de inka trail doen wat best wel risky is als je nog niet echt gewend bent aan het klimaat en de hoogte hier dus hopelijk gaat dat goed. Na het eten heb ik nog even rondgelopen en ben toen terug naar huis gegaan om lekker in bed te liggen. Klaar voor morgen!

23 november:

Deze dag begon voor mij met een 2 uur lange les van Martin. We hadden het weer over ser en estar maar gingen ook veel praten over de vervoegingen en gebruiken van de werkwoorden tener(hebben), hacer(het is) en haber(er is/zijn). Tener gebruik je namelijk voor leeftijd, bezittingen en bepaalde gevoelens zoals ik heb geluk(tengo suerte), ik heb angst(tengo miedo), ik heb haast(tengo prisa) en ik heb honger(tengo hambre). Normaal gesproken doe ik mn lessen in het engels en het spaans maar het was bij deze stof handiger om het met het nederlands te doen omdat het in feite veel meer op elkaar lijkt. In het engels zeg je namelijk I'm hungry,I'm scared, I'm lucky en I'm in a hurry dus dat is dan moeilijker om te zetten. Hacer gebruik je met weersomstandigheden, hace calor(het is warm), hace frío(het is koud, hace sol( het is zonnig) en hace viento(it is windy). Haber of hay gebruik je met hoeveelheid aangeven of natuurlijke fenomenen. Hay tres personas( er zijn drie personen), hay nieve en holanda(er is sneeuw in nederland) en hay inundaciones(er zijn overstromingen).

Bij Yenny gingen we naar het chocolade museum. Nou was ik hier al geweest maar het was toch leuk om nu een keer met de uitleg van de medewerkers door het museum te lopen. Ook mochten we pisco met verschillende mixjes proeven, mint, kaneel, banaan etc. Hierna gingen we samen een gevulde churro eten die echt ontzettend lekker was en maar 1 sol kostte. Tijdens deze lessen merkte ik dat mn Spaans steeds beter word in de omgang en ook gewoon tijdens een gesprek. Na de lessen had ik mn kookles geplanned staan. Ik ontmoette Keith(USA), Sarah(USA) en Naty(Peru) die ook de kookles volgeden. Keith deed vrijwilligerswerk in een ziekenhuis, Sarag deed mee aan een construction programme en Naty volgde engels lessen op maximo nivel. We maakte lomo saltado, dat is beef met ui, tomaat, peterselie, knoflook en dan met pasta of rijst. Het was erg leuk om te maken en ook helemaal niet zo moeilijk. We mochten er zelf van eten dus had ik even een gratis lunch.

Na de les liep ik door de stad. Op plaza de armas was een kunstmarkt van de kunstacademie van Cusco. Het was erg interessant en cool om hun werk te zien. Sommigen waren live aan het schilderen of een sculptuur aan het maken. Een stukje verder kwam ik op een marktje waar ik weer wat souvenirtjes heb gekocht(er zijn zoveel mooie dingetjes!). Ik besloot om naar mn appartement te gaan. Al snel kreeg ik een appje van Sebastian of ik iets wilde gaan drinken. Dus ontmoette ik hem en Cedric bij een barretje in de buurt. We praatten wat bij en gingen toen op zoek naar een restaurantje.

We vonden een barretje die ook vanalles serveerden. We hebben goed gegeten(en gedronken) en ontmoette ook een vriendin van Cedric die uit Polen kwam en met hem de Inka trail had gedaan. Na gezellig gepraat te hebben gingen we naar een andere bar waar we vooral hebben gepraat met elkaar en wat anderen en jenga gebben gespeeld. De eerste paar keer ging dit nog om een rondje drank betalen maar we merkte dat dit op begeven moment wel heel snel ging dus stopte we daar maar mee. Het was een gezellige avond en uiteindelijk hebben we afscheid genomen van Cedric die nu verder gaat reizen richting Bolivia. Niet veel later vertrokken Sebastian en ik ook. Zodra ik thuis was, kleedde ik me om en was ik weg.

Morgen staat er weer iets spannenders op de planning!

1. The Gilbeys:
    24 november 2018
    Blijf je verhalen schrijven Colin, het is geweldig leuk om op deze manier met je mee te reizen....alhoewel het achter de computer is. De taal lijkt echt wel te lukken, wat helpt is natuurlijk al je ondergrondkennis die je al vergaarde op het Cambreur maar toch.... de talenknobbel gaat groeien....
    Geniet van alle spannends dat nog gaat komen (zonder lekkage...)
  2. Anja:
    24 november 2018
    Weer veel beleefd, mensen ontmoet en ook nog Spaans geleerd.
    En dan nu een tof weekend.
    Love you xxc
  3. Ron:
    25 november 2018
    Again nice writing...hope your outings will be great...sounds very exciting