Veel eten en un poco estresado

21 november 2018 - Cusco, Peru

20 november:

Un otro mañana, un otro dia de la clase de español. Ik werd op tijd wakker, appte even met wat mensen thuis en maakte me snel klaar voor school. Ik was weer een beetje te laat op school maar Cinthia was later en legde ons uit over la hora peruana, ofterwel de peruaanse gewoonte om later dan afgesproken te komen, beetje zoals het brabants kwartiertje. Ik had niet veel ontbeten thuis maar ik had broodjes gekocht op school,wat je voor 2 soles kan doen. We oefenden veel met vervoegingen van werkwoorden met het gebruik van kaartjes met werkwoorden erop.

Naar het einde van de les toe, begonnen we aan een potje jenga. De stenen hadden verschillende kleuren. Elke kleur werd gematcht aan een persoonlijk voornaamwoord. Dus als je een steen pakte die rood was en rood was gematcht aan het persoonlijk voornaamwoord ustedes dan moest je een kaartje pakken met een werkwoord erop en de juiste vervoeging uitvoeren. Was natuurlijk erg spannend maar ik had niet de toren om laten vallen dus dat is iets.

Bij Yenny gingen we verder met het vervoegen van het werkwoord ser omdat dit een onregelmatig werkwoord is dat vaak word gebruikt(en onjuist word omgewisseld met het werkwoord estar). We gingen in op materiaal, relaciones personales, posesión, hora/fecha, características en localización de eventos. Op zich heb je het redelijk snel onder de knie, maar bij onregelmatige werkwoorden is het wel handig om er nog een keer naar te kijken. Na de lessen gaf ik mezelf bij het bureau van de school op voor de kooklessen van de school op vrijdag dus benieuwd hoe dat gaat worden.

Hierna gingen Sebastian en ik naar een reisbureau om weer om info te vragen voor excursies maar besloten uiteindelijk toch maar om bij school excursies te boeken. Wat deze excursies precies zijn, ga ik nu nog niet verklappen, dat komt allemaal nog wel in de verhalen terug. Dit bleek nogal een gedoe aangezien de nederlandse pinpassen blijkbaar heel erg verschillen met de rest van de wereldpassen. Dus moest ik van de school dollars gaan halen bij de bank maar er bleek een storing te zijn dus hoop ik dat ik dat morgen wel geregeld krijg.

Toen besloten we maar om even te gaan lunchen en ook wel in 1 van mn favoriete wijken van Cusco, waar veel kleine restaurantjes, winkeltjes, musea en kunstgallerijen te vinden zijn. We hadden echt super lekkere hamburgers op met Andes frietjes. De hamburger was gevuld met peruaanse kruiden en er zaten native herbs and veggies op die het echt 1 van de lekkerste burgers maakte die ik ooit heb gegeten(en heb er al best wel wat op). Hierna zijn we nog over wat marktjes gelopen waaronder de grote Mercado de San Pedro. Ik heb een sweater van alpacawol gekocht die echt ontzettend comfortabel is. Hierna namen we afscheid.

Ik heb thuis even gezeten en toen het laat werd besloot ik om iets te gaan eten bij een veganistisch restaurantje in mn straat. Ik heb er veganistische pizza op die echt waanzinnig lekker was en echt niks miste qua smaak. Hierna heb ik thuis netjes mn huiswerk zitten maken en Donny even verteld over het kapotte tosti-ijzer dus hopelijk kan ik binnenkort weer tosti's makennnnn. Verder gewoon wat gelegen en uitgerust, met al de dingen die ik geboekt heb, heb ik genoeg om naar uit te kijken dus komt helemaal goed.

Tot de volgende!!

21 november:

Ik werd vandaag wakker en had echt totaal geen zin om mezelf klaar te maken. Vind naar school niet zo erg maar het feit dat ik bijvoorbeeld moet douchen terwijl deze vaak alleen te heet of te koud is,is iets waar je even doorheen moet als je wakker word. Toch was ik mooi op tijd op school. Bij beide leraressen hebben we het vooral gehad over de werkwoorden ser en estar gehad en wanneer je de een of de ander gebruikt. In het Nederlands heb je namelijk alleen het werkwoord zijn maar dat zijn er in het spaans dus 2. Estar gebruik je eigenlijk alleen met tijdelijke dingen, locaties van personen dieren objecten en plaatsen beschrijven, afstand en dingen die op dit moment bezig zijn(zij is aan het werken= ella está trabajando(letterlijk zij is werkende)). Cinthia liet weten dat ze vanaf morgen tot en met maandag in Lima was voor een conventie dus hebben we in de tussentijd een vervangende leraar, Martin(als ik het goed herinner).

Na de lessen moest ik er voor gaan zorgen dat ik mn excursies kon gaan betalen en dat bleek echt nog wel een heel gedoe te zijn. Ik heb 4 banken bezocht waar het niet werkte en uiteindelijk samen met iemand van de grote bank hier, het uitgevogeld. Dus nu dat is afgehandelt, heb ik weer even een stressvrije tijd hier. Ik had wel ontzettend honger omdat ik vanochtend te lui was om uitgebreid te ontbijten. Dus besloot ik om naar de KFC te gaan(hey ik hoef niet elke maaltijd culinair creatief te zijn). Dit bleek nog best lekker te zijn, vooral vergeleken met de McDonalds hier. Maar Peruanen eten dan ook vaak kip en aardappelen dus weten ze goed daarmee om te gaan.

Hierna heb ik een tijdje rondgelopen. Het was een erg warme dag vandaag en dan loop je met je lange spijkerbroek en trui toch wel een beetje te zweten. Toch is het weer nooit te vertrouwen hier. Aan de ene kant van de straat kan je in je shorts en korte mouwen lopen, terwijl je aan de andere kant van de straat in een dikke trui wilt rondlopen. Zo is het ook dat het aan de ene kant van de stad kan stormen en aan jouw kant zonnig zijn of 10 min later met bakken uit de lucht komen.

En dat deed het 's avonds toen ik binnen zat dus ook. Ik had best wel wat huiswerk dus heb ik daar een tijdje aan zitten werken. Het is op dit moment veel herhaling en hoewel dat wel wat saai kan zijn, is het wel goed om alles zo in te nemen en te leren. 'S avonds heb ik niet meer super uitgebreid gegeten, een klein gerechtje met groentes en rijst bij een restaurantje wat wel erg lekker was, maar ik had gewoon nier zo veel honger meer. Ga dadelijk weer naar bed en morgen zien we wel weer wat er te doen is :)

1. Anja:
    22 november 2018
    Wat ontzettend leuk van je dat je kooklessen gaat volgen.
    Kunnen we straks thuis gaan genieten van je kookkunsten.
    Lekker.
    Doeii xx
  2. Jolanda:
    22 november 2018
    Hou me altijd aanbevolen voor nieuwe recepten zolang er maar geen cavia in zit ;)
  3. Jolanda van Groesen:
    22 november 2018
    heel leuk dat je kookles gaat volgen, veel plezier. en succes met je huiswerk hihi
  4. Ron:
    Cooking....nice one...can't wait
    Looking forward to the excursion stories !
  5. The Gilbeys:
    22 november 2018
    Hoi Colin, Wat leuk kooklessen! Altijd meegenomen voor je toekomstige studententijd!
    Ben benieuwd. Geniet er van, alles wat je kunt leren is meegenomen.
    Oefenen met werkwoorden, praat me er niet over, ik doe niet anders.....
    Liefs uit Kaatsheuvel!