Een kleine nieuwe klasgenoot

30 november 2018 - Cusco, Peru

29 november:

Ook vandaag hadden we weer lessen over de estructuras basicas. Bij Cinthia deden we eerst een paar raadsels in het Spaans die uiteindelijk niet super lastig waren. ¿Cual es en el medio del mar? En ¿Cual es el nombre del pez que siempre está al final de la cola? Met de estructuras basicas speelden we een spel waarbij je een zin moest bedenken met 1 van de estructuras. Degene die als snelste een correcte zin kon vormen mocht een vakje invullen in een soort van boter kaas en eieren tabel(ik heb uiteindelijk gewonnen heujjj). Ook hadden we het over alle rare dingen die ze hier in Peru eten, varkensoren, varkensneuzen, koeienogensoep, koeienuiers, koeiendarmen, koeienhart, cavia etc.

Bij Yenny oefenden we met het vervoegen van werkwoorden en kleren in het spaans. We hebben wel erg veel huiswerk opgekregen maar dat moet wel lukken. Gisteren hadden Cinthia en Yenny dezelfde paginas opgegeven als huiswerk dus daar konden Ana, Sebastian en ik wel van profiteren. Na de les hebben Ana en ik ons ingeschreven voor de kookles van morgen, dus ben benieuwd wat we morgen gaan maken. Toen besloten we om nog even te gaan lunchen. We vonden een plekje dat er wel gezellig uitzag, maar toen er niemand ons kwam helpen zijn we toch maar naar een ander tentje gegaan.

Hier had ik Chicharron, een typisch Peruaans gerecht met varkensvlees, mais, mintblaadjes, ui en tututududu aardappels(wat een surprise). Het was wel heel erg lekker. Ana en ik hebben hierna nog een tijdje gepraat. Ik besloot om maar Starbucks te gaan om even een drankje te doen, te bellen met mn ouders en mn huiswerk te gaan maken. Ik heb hier een tijdje gezeten en toen even rondgelopen. Op begeven moment kreeg ik weer honger dus ging ik op zoek naar de Creperie van Cusco.

Het was lang geleden dat ik een pannekoek op had en het tentje zelf was echt super gezellig en leuk aangekleed. Ik had een menu met een speciaal drankje, een hartige pannekoek en een zoete pannekoek met chocolade en aardbeien als toetje, dus gevuld was ik wel. Na het eten heb ik weer een tijdje rondgelopen. Ik moest eigenlijk boodschappen gaan doen maar de supermarkt bleek dicht te zijn vandaag dus dat was even een tegenvaller. In mn appartement heb ik vooral gerust en nog mn huiswerk afgemaakt. Ik moest eigenlijk nog afwassen maar dat doe ik morgen dan maar. Tijd zat hehe...

Antwoord: a want a is de middelste letter in het woord mar
Antwoord: el delfin want als je het opsplits in el del fin staat de dolfijn altijd op het einde van de rij.(Erg flauw, i know)

30 november:

Vandaag was ik om een of andere reden heel erg op tijd met alles en ook was ik mooi op tijd op school. We konden lekker beginnen met de stof wat vooral ging over tener+que( i have to),haq+que( let's ...) en deber+que(I must) bij Cinthia. Ook was er een meeting van allemaal Engels leraren van Maximo Nivel en een daarvan bleek een klein hondje genaamd Lucy te hebben die ergens moest blijven dus hadden we een kleine Mascotte in de klas die we konden kroelen. Ook speelden we een spel waarbij je een zin moest raden vanuit de hints die je kreeg van de anderen. Dit was af en toe wel lastig.

Bij Yenny hadden we het weer vooral over vervoegingen van werkwoorden en vertalingen van kledingstukken. De lessen duurden lang maar met zon hondje in de klas is het toch wel leuk. Na de les had ik kooklessen met Ana. Vandaag waren er erg veel leerlingen, we waren met zn 11-en ofzo. We maakten Causa. Dit gerecht is lastig uit te leggen maar het houd in dat je een soort van mashed potatoes hebt die je met olie bij elkaar kneed en dan in laagjes een torentje vormt met kip, ui, mayonaise, avocado, ei, paprika en wortel. Het is super makkelijk om te maken en ook nog eens mega lekker.

De kookles duurde niet lang, dus besloten Ana en ik nog eventjes rond te lopen. We hebben een tijdje op Plaza de Armas gezeten en gepraat over vanalles en nog wat. Tijdens het gesprek kwam ik erachter dat ze nog geen gevulde churro op had dus ging ik eerst even naar de supermarkt en heb ik met haar een churro gehaald. Na weer eventjes gezeten te hebben, ben ik naar huis gegaan om te rusten. In de supermarkt had ik wat spulletjes gehaald om te eten omdat ik vroeg moet gaan slapen voor mn excursie morgen die al om 4 uur begint. Bij het appartement heb ik weer even met Donny gepraat en toen dus gegeten. Daarna ben ik snel in bed gekropen in de hoop om maar uitgerust genoeg te zijn morgen..

Tot de volgende!

1. Jolanda van Groesen:
    1 december 2018
    als je thuis dat gerecht gaat maken, kom ik wel proeven hihi.
    super leuk dat we mee kunnen genietem van al die mooie leuke verhalen van jou.
    geniet nog lekker van alles wat je daar gaat doen. groetjes xxx
  2. Anja:
    1 december 2018
    Als je thuis bent mag je mijn Spaanse leraar zijn. Krijg steeds meer zin om het ook te leren. En je kookkunst zag er heerlijk uit.
    Nu genieten van een mooie excursie. We horen en zien weer graag hoe je dag is. Xx
  3. Ron:
    1 december 2018
    Good stuff again...cant wait to see and read the next one....up to the lake...
  4. The Gilbeys:
    1 december 2018
    OK, de kok vordert ook met zijn lessen! Het ziet er allemaal heerlijk uit, alleen al die aparte vlees/diertoestanden brrr.... hoeft niet voor ons....
    Ben benieuwd naar je excursie verhaal, maar eerst even uitrusten en bij tanken!