Este dia fue un poco loco

10 november 2018 - Cusco, Peru

Gisteravond hoefde ik mn bed maar aan te raken en ik sliep al. Lekker zo'n tweepersoonsbed voor jezelf, misschien een optie voor mij als ik weer terug ben in Nederland?(don't answer that). Ik ben vannacht 1x wakker geworden dat ik dacht wow waar ben ik?? En dan herinner je jezelf weer even dat je in Peru bent, maar dat is niet erg. Na heel wat uurtjes slapen werd ik toch redelijk vroeg wakker, rond half 7. Ik hoorde toeters van bussen en vrachtwagens en er waren veel honden aan het blaffen. Ik heb toen even in bed gelegen. Toen ging ik maar eens ontbijten, ik had wat broodjes en melk dus dat was prima. Hierna ging ik de douche maar eens uitproberen. Die was gewoon prima, wel verwarrend want snap nog steeds niet hoe je hem nou aan en uitzet en warm of koud maakt, maar met wat puzzelen is het toch gelukt om lekker op temperatuur te douchen. Moest me toen natuurlijk even afdrogen en daarna ben ik even boodschappen gaan doen.

Ik heb tandenpasta, scheerschuim, papjes en weer wat broodjes gekocht en dat alles voor 35 soles( ongeveer 9 euro). Sommige dingen zijn zo onwijs goedkoop hier, broodjes voor 5 cent, waterflesjes voor 25 cent etc. Hierna besloot ik om maar weer eens een rondje door de stad te doen. Ik pakte mn rugzakje met een powerbank, reisgids, flesje water en een kopie van mn paspoort en met een appeltje in de hand was ik ready to go. Ik neem af en toe een andere route dan ik gewend ben nu, dan weet ik de verschillende manieren om naar mn appartement terug te gaan. Ik belandde bij Plaza San Francisco. Hier staat de indrukwekkende Iglesia de San Francisco, een mooie kerk die geinspireerd is door zowel zuid amerikaanse invloeden als klassiek spaanse stijl. Dit is echter niet de populairste plek op het plein. Je vind er namelijk ook de Mercado San Pedro. In deze overdekte markthal worden huishoudelijke artikelen, groente, fruit, vers brood en gebak, namaakhorloges, smokkelwaar, kunstnijverheid en nog veel meer verkocht. Ik lette hier goed op. Cusco is totaal geen criminele stad, maar zakkenrollers heb je overal, dat kan je ook in Amsterdam hebben af en toe. Helemaal achterin heb je ook etenstentjes waar je verschillende gerechtjes kan proberen, dit heb ik nog niet gedaan maar is zeker iets wat ik nog wel wil doen. En tsja verder liggen er hele kippen, cavia's, koeienlichamen, vissen en weet ik het allemaal wat nog meer. Het was vooral leuk om te zien hoe iedereen bezig was, oma zat aardappelen te schillen, de ene vrouw was aan het weven, de andere vrouw was ijverig bezig in de keuken, de ene man was aan het schilderen en de andere man was zn verkooppraatje aan het uitroepen.

Ik merkte al meteen toen ik weer buiten was dat het vandaag erg druk was. Het is ook erg zonnig, 26 graden en natuurlijk zaterdag. Een stukje verder over weggetjes die omringd zijn met inca gebouwde muren vond ik het Quechua museum. Dit was verassend genoeg gratis en ondanks dat het niet super groot was, was het wel heel interessant om even binnen te lopen en te kijken naar de typisch Peruaanse artifacten. Een paar straatjes verder liep ik een hoekje om en botste eigen vrijwel tegen een paar vrouwtjes in traditionele kleding die, jawel hoor, gewoon een lama bij zich hadden en wat baby schaapjes in hun armen hielden. Ze vroegen meteen of ik een foto wilde, en NATUURLIJK wilde ik dat. Zijn best wel leuke plaatjes en typisch kernmerkend voor hun cultuur. Ik heb toen nog een aantal kleinere souvenirmarktjes bezocht en kwam eigenlijk al snel weer op het hoofdplein van Cusco. Er was opeens overal muziek en het was er mega druk. Wat bleek, er was vandaag dus een parade van verschillende groepen uit Cusco die rond het hoofdplein een klein optreden deden. Het waren typisch Peruaanse dansen en ook een aantal Inca dansen. De jongens die de Inca dansen deden, moesten op hun blote voeten op de gloeiend hete stenen van de straat hun dans doen. Toen ze klaar waren rende ze ook snel naar een plasje water in de schaduw om hun schoenen weer even af te koelen. Het was echt super gaaf om al die bezigheid te zien, de stad leek echt nog meer tot leven te komen dan die al was. Ik dacht eerst ook "oh jee het is mega druk dus ik zal wel weinig kunnen zien..", was toch niet zo'n probleem aangezien ik 4 koppen boven de gemiddelde Peruaan uitsteek.

Om de drukte even te ontsnappen ging ik naar een klein Cafeetje om een vruchtensapje te drinken. Heb toen nog even over het plein rondgelopen maar ik ging al snel weer naar starbucks. Met deze warmte wil je ook wel gewoon vaak zitten en even iets drinken. Je verbrand ook veel sneller hier omdat je zo hoog in de bergen zit, de zon is veel sterker zo. Bij Starbucks heb ik kort gesproken met een koppel uit Ierland, een jongen uit North Carolina, een ouder koppel uit Engeland, een man uit Frankrijk en twee meisjes uit Phoenix gepraat. Het was niet super lang maar het is toch leuk om even kort uit te wisselen waar iedereen vandaan komt, wat ze allemaal hier doen en wat ze er van vinden. Toen ik weer buiten was heb ik nog wat fotos en videos gemaakt en ben toen eigenlijk weer richting het appartement gelopen. Je moet in gedachte houden dat je moet wennen aan waar je bent, hoe je met het weer en de hoogte om moet gaan, dat je rust nodig hebt en dat je niet alles in de eerste dagen moet doen omdat je hier toch nog wel wat weken zit. Ook hoop ik dat ik op school wat mensen ontmoet waarmee je samen wat meer van de stad kan gaan zien, dat is natuurlijk veel leuker dan zo in je eentje. Hoewel het allemaal niet heel erg is om het in je eentje te doen omdat het toch allemaal wel mooi en indrukwekkend blijft.

Na wat uurtjes te hebben gelegen op mn kamer vond ik het weer tijd om op pad te gaan, op zoek naar eten. Ik besloot om nog even op het hoofdplein te zitten, er is elke keer weer iets anders te zien en dat maakt het zo geweldig. Ik heb een tijdje op de trap van de cathedraal van cusco gezeten. Ik zag hoe de soldaten stipt toen de zon achter de bergen lag, de vlaggen naar beneden haalde. Toen ging ik nog even op een bankje zitten in het midden van het plein bij de fontein. Hier ontmoette ik Jessie uit Colorado, een engels leraar op maximo nivel en Rosinda, een vrouw uit Cusco. Jessie was wat aangeschoten maar echt een gast waarmee je lol kan trappen. Hij vroeg of ik plannen had en toevallig iets met hun wilde gaan eten. Dit werd uiteindelijk Pizza, pizza mixtas ofzoiets. Vraag me niet wat er op zat want ik heb werkelijk waar geen idee. Terwijl we wat praatten, vroeg Jessie Rosinda opeens ten huwelijk. Ze kende elkaar pas een dag maar Jessie is ook wel een impulsief persoon. Ze zei ja. Maar na een tijdje begon ze zich toch ongemakkelijk te voelen. Jessie sprak een wat oudere dame aan Catarina. Zij kwam ook uit Cusco en vertelde over de geschiedenis van de stad, ouder dan de inca's. Jessie was heel erg geirriteerd door het feit dat Cusco zo erg bezig is met inca's terwijl veel van de stad blijkbaar veel ouder is dan de inca's. Rosinda zei dat ze even weg moest om een tas af te geven bij dr zus(ze is die avond niet meer teruggekomen).

Jessie wilde me per se nog een bar laten zien die hij heel erg chill vond, museo pisco. Hier hebben we even gepraat met een amerikaans koppel en een groep oudere vrouwen uit oostenrijk. Was allemaal heel gezellig. Ik heb ook een lokaal drankje, pisco geprobeerd. Was redelijk sterk maar wel lekker. Jessie werd op begeven moment nogal dronken en zorgde voor wat problemen(het restaurant wilde de politie bellen). Dus ik had netjes betaald en mn excuses aangeboden. Hierna liepen we nog eventjes over straat. Jessie sprak zowat iedereen die die tegenkwam aan, was best intens maar wel echt heel grappig om mee te maken. Uiteindelijk belandde we weer op Plaza de Armas. Hier heb ik door middel van een gesprek met een Argentijnse man, Jessie een beetje kunnen afschudden. Ondanks dat het heel gezellig was, werd het een beetje problematisch. Onderweg naar huis zie je zoveel honden. Ik vind dat dan zielig maar ze zien er helemaal niet zo super zielig uit. Ze spelen met elkaar en worden gevoed door een groep mensen die zich speciaal inzetten voor de honden. Nu is het voor mij wel weer genoeg geweest. Tijd om weer eens mn bed op te zoeken.

Dus voor nu, buenas noches y hasta la proxima vez!

1. Ron:
    11 november 2018
    Sounds like a great time...wouldnt mind sharing a pisco sour and a chat
  2. Anja:
    11 november 2018
    Wat een mooie dag heb je beleefd.
    Erg leuk dat je al met zoveel mensen gesproken hebt.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal
  3. The Gilbeys:
    11 november 2018
    Heerlijk Colin, al die verhalen te lezen. Het klinkt goed en voor de achterblijvers ook geruststellend! Toch belangrijk......
    Ogen open, alert zijn, als een natte spons alle info opzuigen, genieten en bouwen aan je toekomst. Wij blijven genieten van je reisblog! xxx